Podróże ze smakiem - gulyás, czyli węgierska zupa gulaszowa (Budapeszt, Wegry)

Pierwszy urlop wykorzystałam w pełni. Poleciałam do jednej z piękniejszych europejskich stolic - Budapesztu. Trzy piękne słoneczne dni minęły mi na podziwianiu malowniczych kamieniczek, spacerach wąskimi czarującymi uliczkami, wycieczkach rowerowych wzdłuż brzegów Dunaju. Tak jak zwiedzania i poznawania historii Węgier, nie mogłam odpuścić sobie kulinarnych rozkoszy: wizyty na największym Targu Miejskim, wydania majątku w budapesztańskich kawiarenkach i restauracjach oraz oczywiście wzięcia udziału w corocznym Festiwalu Węgierskich Smaków (Kézműves Magyar Ízek Vására).

Festiwal Smaków Węgier
Po powrocie do naszej pięknej stolicy na pierwszy ogień (dosłownie) poszła najbardziej znana węgierska potrawa: Gulyás

Zupa. Nie sos. Czy potrawka. Zupa. Bardzo pyszna i pożywna zupa.

Składniki:
  • 500 g wołowiny (ja użyłam łopatki wieprzowej, nie mogłam znaleźć wołowej(!?)
  • 2 cebule
  • 2 marchewki
  • 1 pietruszka
  • 2 średniej wielkości ziemniaki
  • świeża zielona papryka
  • 3 duże pomidory lub 1opakowanie pomidorów w puszce
  • 2 ząbki czosnku
  • łyżeczka czerwonej papryki
  • łyżeczka kminku
  • liść laurowy
  • woda
  • sól i pieprz
Ja dodałam również: 50 g wędzonego boczku oraz łyżeczkę pasty paprykowej (można dostać w Polsce węgierską pastę w tubce, taką, jak na zdjęciu poniżej)


Sposób przygotowania:

Pokroić w kosteczkę cebulę, zeszklić na patelni. Pod koniec smażenia posypać czerwoną papryką. Dodać przeciśnięty przez praskę czosnek.

Do cebuli dodać pokrojoną w kostkę (ok. 2x2cm) łopatkę i według uznania boczek. Dosypać zmielony kminek. Posolić, popieprzyć. Gdy mięso będzie już obsmażone z każdej strony, przełożyć całość do garnka.  Dolać dwie szklanki wody. Gotować przez około godzinę (pamiętajcie, że mięso wołowe potrzebuje jeszcze więcej czasu!) Do gotującego się mięsa dodać pokrojoną w plastry marchewkę, pietruszkę i pokrojone w kostkę ziemniaki. Gotować aż warzywa zmiękną. Następnie dodać obrane ze skórki, pokrojone pomidory i zieloną paprykę. Opcjonalnie dołożyć łyżeczkę pasty paprykowej. Gotować jeszcze przez kilka minut i gotowe!

Pyszna rozgrzewająca zupa. Smacznego!


Przepis znalazłam na stronie: www.budapestbylocals,com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz